Mattematikken gir mange en klump i magen igjennom skoletiden. «Det er jo bare logikk» er like enkelt å si som «det er jo bare å klatre opp den veggen der» om man mangler armer og bein. For noen er det ikke logisk i det hele tatt. Og for en del er det faktisk vanskelig å gjøre lekser om budskapet ikke har nådd helt inn på skolen av ulike årsaker. Husk at ikke skolen har ansvar for alt, vi har alle samme mål og må jobbe sammen!
Mattematikken er ikke alltid like logisk for alle!
Det er mange tanker og kaos i en tenåringshjerne. Mange, jeg også, kaller dem «stengt for ombygging.» Men kanskje det tar litt lenger tid å komme igjennom. For oss som kjører en del i hovedstaden så er det ikke ukjent begrep at gps rekalkulerer ruta innimellom. Slik er det også å jobbe med tenåringer. Det er ikke alltid de er mottagelige på dagtid. Det er ikke lærerens feil. Det er en del omkjøringer. Og det er det vi har brukt dagen og kvelden på. Vi har surra rundt i en by vi ikke kjenner, billedlig sagt.
I dag har vi tegnet, målt (vi har visuelle tape- biter på gulvet for å illustrere) og lest. Vi har sett på Youtube, ganget og delt. Volum, areal, målestokk og forskjell på en vanlig meter, kvadratmeter og kubikkmeter. Nye tegninger.
For noen er dette vanskelig. Jeg kjenner meg igjen. Men det som skiller Ida fra meg er at hun ikke gir seg selv om hun ikke klarer manøvrere med kart og kompass.
Innimellom så kjenner man plutselig igjen veien. Det slutter å regne på frontruta. Køen i tunellen løser seg plutselig opp. Man husker en mattematisk formel. Og man kan sette to streker under svaret. #denfølelsen
Følg meg på Facebook |
Jeg haaaaater matte! Altså det er få ting jeg virkelig hater, men matte er definitivt en av tingene jeg hater ?
@linn: ikke overføre det på barna, da. Matte er ikke mitt sterkeste fag, men se på det som en måte å bli glad i det nå!
Jeg tenkte nylig på at det burde være et mattekurs for foreldre på skolen! Iallefall for foreldre til barn på ungdomskolen !
Jeg blir svar skyldig når de av og til spør meg: «NÅR kommer jeg itl å få bruk for dette»?
Det er ikke alltid jeg kan hjelpe dem. Noen ganger må jeg oppdatere meg selv med youtube og diverse for å finne ut av ting.
Jeg vil bli skikkelig god i matte! SÅ kan jeg lettere hjelpe 9. og 10. klassinger.
@Linda: Ja, det er jeg enig i. Ikke bare fordi det er en stund siden man har tenkt matte på denne måten, men de har også flere måter å regne på! Bare å plusse tall har tre ulike varianter som de lærer på skolen. Jeg kan bare en, og den heter visst «spiker- metoden.» Youtube er flott!
Jeg digger matematikk , – og kart 😀 SÅ her i heimen så lager vi regnestykker for underholdningens skyld. Men, jeg skylder på at jeg var redd for engelsklæreren min ( og på at den andre døde ) for at jeg er skikkelig dårlig i språk… 😀 Vi er ulikt skruddsammen ;D