Konmari må jeg innrømme jeg smilte litt av tidligere. Men på et tidspunkt bestemte jeg meg for å vite og ikke tro. Jeg er for at man ikke trenger finne opp hjulet hver gang man skal rulle noe. Jeg mener ikke at det finnes kun en løsning og jeg tror ikke jeg sitter på alle svarene. Men om «en hel verden» jubler for noe så blir jeg i hvert fall nysgjerrig nok til å se om dette er noe jeg også kan synes er kult. Jeg er fornøyd med mye nytt!
Jeg vet at mange er redd for forandringer og holder fast ved dårlige beslutninger av den grunn. Jeg flyttet frivillig fra et stort hus til en liten leilighet. I tillegg gikk familien fra to til en inntekt. Klart det var litt skummelt. Men det var rett for meg. Og enda viktigere enn før å ta vare på de tingene jeg hadde!
Øverst er det papirer, hullmaskin, dymo, fargestifter og ark. Hylle nummer to er bare bøker og DVD’er- Nummer tre er lys og duft. I bunnen er det potteskjulere, blomstervaser, lysestaker og telysestaker.
Hvorfor jeg ville teste konmari
Jeg flyttet fra 250 kvadrat i bruksareal med tilnærmet ubegrenset lagringsplass til 60 kvadrat uten så mye som en bod. Jeg spilte en del Tetris som barn, det skulle vise seg å være en nyttig kunnskap å dra med seg inn voksenlivet versjon 2.0.
Min venninne Merete introduserte meg for Konmari- metoden. Jeg lånte boken på biblioteket og kastet meg rundt. Og det er befriende å gi slipp på dårlig samvittighet, som faktisk blir representert igjennom en del ting, jeg synes alltid det er lettere å puste etter en skikkelig ryddeøkt.
Konmari- metoden forklart enkelt og greit, teksten under er sakset fra Viivilla.no med mine notater og ett par tanker jeg har gjort meg selv underveis. Dette er faktisk ikke helt borti skoddeheimen teit, altså!
1. Rydd alt på en gang
De aller fleste har gjentatte ganger forsøkt å få orden i hjemmet ved å rydde litt hver dag eller ta for seg rom for rom. Men på mystisk vis smyger rotet seg tilbake før man har rukket å bli ferdig med hele huset.
Kondo mener vi her lurer oss selv til å tro at vi har ryddet ordentlig, når vi egentlig kun devlis har sortert og lagret tingene.
For å få orden i hjemmet mener hun derfor at man må trå til med et skikkelig ryddemaraton og rydde alt på én gang.
Og når du først trår til med skippertaket mener hun at du skal gå for perfeksjon én gang for alle. Rydder du kun halvhjertet vil du aldri få ordentlig bukt med rotet.
Jeg har ikke tatt alt på en dag. Da blir jeg fysisk dårlig. Men jeg har gått igjennom alle klær på mitt soverom på en dag. Jentenes rom ble ryddet 50% på en dag. Det var et ganske stort klesskap vi måtte ta senere. Men ta en kategori av gangen og fullfør den skikkelig.
2. Kast!
Den største feil vi gjør er ifølge Kondo å lagre ting. Vi hamstrer opp, putter ting i esker og putter eskene i skap eller på loftet. Og slik fyller vi opp hjemmene våre, uansett hvor smarte oppbevaringsløsninger vi forsøker oss på.
Vi må i større grad ta tak i oss selv og spørre om vi faktisk har bruk for de tingene som vi lagrer.
Du tenker kanskje at å kasting er vanskelig, men egentlig handler det bare om å ta for seg ting for ting og vurdere hvorvidt man skal beholde eller kaste tingen, før man så plasserer den.
Og synes du det er vanskelig å vurdere om du skal kaste noe eller ikke så er oppskriften enkel: Gir gjenstanden deg glede? Er svaret ja så behold. Er svar nei så kast.
Det er også viktig å ikke plassere tingene man ønsker å beholde mens man rydder. Vent til du har fullført kasteprosessen før du så plasserer tingene. På den måten får du oversikt over totalen.
Her løste jeg det enkelt og greit med to hauger. «Behold» haugen ble mye mindre enn jeg trodde. «Kast» haugen ble gigantisk! Her er tipset å ha nok poser. Jeg fylte hele bagasjerommet i bilen da jeg dro til Fretex!
3. Rydd etter kategori
Vi rydder gjerne rom for rom, men da er det vanskelig å få oversikt over helheten. Kondo anbefaler derfor å rydde etter kategori enn å oppbevare for eksempel en jakke der og jakke her. Ta derfor for deg for eksempel klær, bøker, papirer osv.
Ved å samle tingene våre etter kategori får vi større forståelse av volumet av det vi eier, og det blir lettere å vurdere ting opp mot hverandre slik at du kan bestemme deg for om du skal beholde det eller ikke.
Når du skal begynne å rydde gjør du lurt i å starte med de lette eiendelene og avslutte med de som har større affeksjonsverdi. På den måten finsliper du beslutningsevnen og det vil ikke være så vanskelig å bestemme seg til slutt.
Da jeg tok soverommet var jeg skikkelig rampete og kategoriserte litt «etter at jeg hadde fri» for dagen. Så jeg har igrunn smugstartet litt på denne. Dokumenter som skal beholdes er liksom allerede gjort. #ramp Bøker, papirer og hobby- gavesaker var nesten allerede på riktig sted.
4. Lagre sakene riktig
Finn en plass til alt, til og med småting som busskort og nøkler. Hvis en ting ikke har en fast plass øker nemlig sjansen for rot. Og det fine med metoden er at du trenger bare å finne en plass én gang.
Ved å gjøre dette får man større oversikt over det man har, og dermed kjøper man også mindre fordi du har god oversikt over hva du faktisk har. Ifølge Kondo skal du ikke ha flere ting enn du har oversikt over, for ellers kan ting lett bli liggende i et mørkt skap og glemt.
Når du skal finne fast plass til en gjenstand gjør du lurt i å oppbevare alle gjenstander innen samme produktgruppe på ett sted eller i nærheten av hverandre, og ikke spre lagringen utover hjemmet.
Når du har funnet riktig plass til tingene er Kondos tips å lagre tingene vertikalt, for da vil du oppdage når tingene begynner å hope seg opp. Selv bretter hun tøy og stabler det på høykant i skuffene.
Lagrer du ting horisontalt og stabler det oppå hverandre vil du kunne stable i det uendelig og du vil alltid glemme det som ligger nederst.
Her var det jeg grueet meg mest til: Badet! Det er fordi vi har mye som har vært spredd rundt i leilighetens skap og skuffer. Noe på mitt rom, noe hos jentene, i langskapet på kjøkkenet og selvsagt på badet. Nå er det meste på badet. Det er et par kremer hos jentene, men det er av praktiske hensyn.
5. Sett pris på tingene
For noen vil dette høres litt rart ut, men Kondo pleier ofte å fortelle tingene sine at hun setter pris på dem. Ved å takke tingene viser du dem omsorg og Kondo mener tingene da vil gjengjelde omsorgen. Sakset fra viivilla.no
Jeg takker ikke tingene mine, jeg tror ikke de har følelser og jeg bretter hardt og presist. Jeg tømmer ikke vesken min hver dag heller. Eller rettere sagt sekken. Jeg er ikke 100% dame… jeg må fortsatt rydde, men Milde Mathilde det går vesentlig bedre nå, takket være konmari- metoden.
Følg meg på Facebook |
Pingback: Konmari – the Lappeteppet way -
Tror dette er neste boka jeg bør rydde… har funnet et ryddesystem som fungerer greit i hverdagen, men alt er ikke ryddig på en gang uansett…
@Monica: Jeg lånte den på biblioteket, man tar jo med seg det beste fra ulike tips?